Katowice: 32 720 12 47 Bydgoszcz: 52 522 28 88

32 206 88 00 502 069 396

NAJLEPSZA KLINIKA W POLSCE WEDŁUG GCR

Dieta zdrowa dla zębów

Odpowiednie funkcjonowanie układu pokarmowego jest uwarunkowane zdrowiem zębów. Dobra kondycja uzębienia i aparatu żucia umożliwia prawidłowe gryzienie pokarmów. Gdy pojawiają się problemy z zębami, związany z przeżuwaniem dyskomfort może skutkować przełykaniem nieodpowiednio rozdrobnionych kawałków pokarmu, co obciąża żołądek i utrudnia trawienie. Zęby mają więc wpływ na cały układ pokarmowy. Jednak zależność ta jest obustronna – także to, co jemy ma wpływ na stan uzębienia. Dowiedz się, które produkty warto wprowadzić do diety, a z których należy zrezygnować, by zachować zdrowie zębów na dłużej.

Z tego wpisu dowiesz się:

– jakie produkty są najbardziej szkodliwe dla zębów,
– dlaczego warto szczotkować zęby po każdym posiłku,
– jakie produkty mają korzystny wpływ na zdrowie w jamie ustnej,
– dlaczego witamina D3 ma tak duży wpływ na zęby.

 

Czarna lista produktów

Głównym wrogiem naszych zębów jest cukier. To jeden z czterech czynników, niezbędnych do powstania próchnicy – najczęściej występującej choroby jamy ustnej i głównej przyczyny utraty uzębienia w naszej populacji. Pierwszym krokiem w kierunku wprowadzenia diety korzystnie wpływającej na kondycję zębów powinno więc być wyeliminowanie (lub przynajmniej znaczne ograniczenie) produktów zawierających duże ilości cukru: słodyczy, w szczególności tych lepkich jak cukierki, ciągutki, żelki; oraz słodzonych, gazowanych napojów. Ta druga grupa ma jeszcze inne negatywne działanie: podnosi pH w jamie ustnej, sprawiając, że zęby stają się bardziej podatne na próchnicę. Ponadto zawarte w napojach tego typu substancje chemiczne działają na szkliwo drażniąco, prowadząc do jego erozji, czyli powierzchniowej utraty tkanek. Może się to objawiać m.in. znaczną nadwrażliwością na temperaturę. Pamiętaj, że choć szkliwo jest najtwardszą tkanką w ludzkim organizmie, to jego utrata jest nieodwracalna i wymaga stomatologicznego leczenia zachowawczego.

Dla zębów najgroźniejsza jest sacharoza, ale należy pamiętać, że cukier występuje w różnych postaciach i można go znaleźć nie tylko w słodyczach, ale także np. w owocach (fruktoza). Tego typu produktów oczywiście nie należy eliminować z diety, ponieważ są źródłem cennych witamin i minerałów. Pamiętaj, aby szczotkować zęby po każdym posiłku, niezależnie od tego, co jesz – dzięki temu zminimalizujesz negatywne oddziaływanie cukrów na Twoje zęby. W sytuacjach, w których nie masz możliwości umycia zębów – zastosuj gumę do żucia. To dobry sposób, by pozbyć się resztek jedzenia i zneutralizować ich szkodliwe działanie.

 

Co jeść, by mieć zdrowe zęby?

Jeśli chcesz, aby Twoja dieta pozytywnie wpływała na stan Twoich zębów, nie wystarczy wyeliminowanie szkodliwych produktów – należy również wprowadzić pokarmy szczególnie wartościowe dla uzębienia. Należą do nich przede wszystkim produkty zawierające dużo wapnia, np. brokuły czy nabiał, w szczególności sery żółte i pleśniowe. Niezwykle istotne znaczenie dla zachowania prawidłowej kondycji zębów i całego organizmu mają również witaminy. Są to związki organiczne, które nie stanowią źródła energii, ale są niezbędne do właściwego funkcjonowania poszczególnych układów i narządów oraz do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych.

Wpływ na zdrowię jamy ustnej ma mi.in. witamina A, która korzystnie oddziałuje na kondycję dziąseł. Jej źródłem jest przede wszystkim marchew. Jednak największe znaczenie dla uzębienia ma witamina D3. To ona odpowiada za odpowiednią gęstość kości, ich wytrzymałość i odporność na urazy mechaniczne. Podobnie oddziałuje na zęby – wzmacnia je i chroni przed próchnicą. Niedobór tej cennej substancji może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji – włącznie z paradontozą, rozchwianiem zębów i ich utratą. Dlatego zadbaj o to, by w Twojej diecie znalazło się sporo produktów, zawierających witaminę D3. Należą do nich przede wszystkim tłuste ryby morskie, ale również jaja i wątróbka. Organizm może także sam wytwarzać tę witaminę pod wpływem działania promieni słonecznych. Dlatego w okresie jesienno-zimowym warto skonsultować się ze specjalistą w sprawie suplementacji. Jest to czas, w którym jesteśmy szczególnie narażeni na niedobory ze względu na niskie nasłonecznienie.

 

Co możesz teraz zrobić?

Nie musisz radykalnie zmieniać swojej diety – stosowanie się do kilku prostych wskazówek wystarczy, by skutecznie zadbać o zdrowie Twoich zębów. Jeśli widzisz u siebie niepokojące objawy lub sądzisz, że kondycja Twoich zębów znacznie spadła – udaj się na konsultację do jednego z naszych ekspertów. W ten sposób zweryfikujesz, czy powodem negatywnych zmian są niedobory witamin lub minerałów i szybko wdrożysz odpowiednie działania profilaktyczne. Umów się na wizytę, wypełniając formularz lub dzwoniąc pod numer 32 720 12 47.

Zapisz się do naszego newslettera!

Nie spamujemy, wysyłamy tylko powiadomienia o nowych wpisach na blogu i możesz się wypisać w każdej chwili.